torsdag 15 april 2010

Inlämningsfrågor

Frågor och svar:

Vad är skillnaden på frames (bildruta) och keyframes (nyckelbildruta)?

Filmerna i Flash byggs upp av bildrutor (frames). Ju fler rutor som används desto längre blir filmen. Animering kan bara ske mellan minst två nyckelbildrutor (keyframes). När du animerar använder du symboler som kan bestå av tex objekt och bitmappbilder. Rörelseinterpolering innebär att du placerar ett objekt i den första nyckelbildrutan och i nästa keyframe ändrar du positionen på den. Flash skapar sedan de bildrutor som krävs för att symbolen ska göra en förflyttning.

Vad gör kodsnutten "stop();"?

Kod stop(); används för att stoppa en händelse. T.ex när man vill att en animation eller ett bildspel ska gå men inte hur länge som helst. Eller om man vill att den ska stanna vid en särskild plats.

Vad är ett instansnamn och vad används instansman till?

Ett instansnamn ger du till knappar eller movieclipsymboler genom att markera dem på scenen, och fylla i instansnamnet i den ruta i properties-panelen som heter just "instance name" ("förekomstnamn" på svenska.) Sedan refererar du till det namnet i koden. Du måste ange vilken knapp det är du vill associera koden till. Det är därför man använder knappens instansnamn i koden.

Vad är skillnaden på .fla och .swf?

Fla är det bildspel eller den film du jobbar med i Flash. När du jobbar med en fil i Flash sparas den automatiskt med ändelsen fla. Om du vill lägga ut filen på nätet publicerar du den som en komprimerad kopia för att den inte ska ta så stor plats. Då får filen ändelsen swf.

När använder man shape tween?

För att ändra form och utseende på en figur. Shape tweed skapar en snygg övergång mellan olika bilder.

När använder man motion tween?

Ungefär som när man använder shape-tween men här vill vi att figurerna ska röra sig lite i taget. Och i det här fallet är det symboler, figuer och objekt som man vill ska förflytta sig lite eller bara ändras lite grann.

Vad använder man mask-lager till?

Ett masklager är från början ett vanlig Lager som tilldelas egenskapen "Mask" och därigenom döljer objekt i underliggande Lager som ingår i samma grupp som Masklagret. Med masklager kan man skapa vissa effekter. T.ex att kunna synliggöra en del av en bild

I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?

Med hjälp av target_mc går det att styra vilken postion movieclippet får (genom att ställa in x- och -y koordinaterna). Till exempel för att movieclippet inte ska skymma menyn.

I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som våran scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x400 som våra animationer?

Därför att den ska ha samma plats på index-scenen. Om vi hade haft samma inställningar som animationerna skulle pop-up rutan hamna på fel plats och anpassat sina proportioner efter animationerna.

Inga kommentarer: